maandag 29 februari 2016

Quest 3 - SWOT






Een analyse van de Aquamarijn op weg naar de toekomst beschreven in scenario 2 (Aanpassingsgericht burgerschap + Diversiteit). De naam die we ons scenario hebben gegeven is:
Samenwerken; jezelf volgen

Als Montessorischool hebben we al een voorsprong voor wat betreft differentiatie. Differentiatie is voor ons "a way of life", waardoor passend onderwijs ook echt bij ons past.
De methode "De Vreedzame school" legt de basis voor groepsvorming en burgerschap.
In de school wordt met name gebruik gemaakt van individuele leerdoelen. Het werken met groepsdoelen wordt als niet wenselijk beschouwd. Voor samenwerken is ook geen leerlijn vastgesteld, waardoor het niveau van samenwerken niet hoog genoeg is. Op het gebied van Engels wordt al geëxperimenteerd in een aantal groepen. Het Engels wordt nog niet op voldoende hoog niveau en in elke klas gegeven, waardoor het ook een bedreiging is voor ons scenario. Voor wereldwijde samenwerking is een hoger niveau van Engels noodzakelijk. 
Leerkrachten voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen taak, maar voelen zich er minder verantwoordelijk voor om samen steeds dichter bij het einddoel (het beste uit alle kinderen halen) te komen. 
Een groot deel van de leerkrachten heeft zijn bedenkingen bij nieuwe innovatieve ideeën en technieken. Het kost hen ook veel tijd om zich nieuwe technieken eigen te maken.
De voorwaarden zijn daarvoor nog niet aanwezig, dus is het op dit moment een zwakte m.b.t. tot ons scenario. Het scenario biedt ook kansen om inclusief onderwijs te realiseren en te werken met portfolio's. Nieuwe software werkt ondersteunend bij het volgen van eigen leerlijnen op alle gebieden. Het samenwerken met andere organisaties en scholen in de buurt staat nog in de kinderschoenen, maar biedt wel kansen voor het vergroten van het netwerk. Op dit moment is inclusief onderwijs nog niet mogelijk op onze school.
Als bedreiging wordt gezien dat je bij samen leren een manier moet vinden om de individuele voortgang zichtbaar te maken. Ook de dominantie van inspectie en CITO kunnen een bedreiging vormen voor het individueel vormgeven van het onderwijs.
Als MLI-er heb ik de taak om mijn netwerk in te zetten bij de ontwikkelingen van de school en de school te ondersteunen bij het opbouwen van een netwerk. Samenwerken met de omgeving wordt in ons toekomstscenario een belangrijk pijler van het onderwijs. Samenwerken met collega's wordt bij ons op school al regelmatig gedaan, maar samenwerken met de scholen op ons heen gebeurt nog weinig. Op dit moment zien veel collega's daar nog niet de noodzaak toe, hier zal een omslag in denken voor nodig zijn die door mij begeleid moet worden.
Ook het implementeren van nieuwe technologieën zal begeleid moeten worden. Collega's hebben trainingen nodig om met deze technologieën om te leren gaan en nog veel belangrijker om ze op de juiste manier in te leren zetten.
Leerkrachten moeten bijscholing in Engels krijgen en getraind worden in het doen van activiteiten in het Engels. Op dit moment heeft slechts de helft van het team de benodigde vaardigheden op het gebied van de Engelse taal.




3 opmerkingen:

  1. Feedback van de SWOT

    Je hebt concrete doelen in de SWOT genoemd. Daarbij benader je samenwerken vanuit verschillende perspectieven. Je schetst bijvoorbeeld een beeld voor zowel persoonlijke leerdoelen van leerlingen als ook groepsdoelen. Daarbij geeft je aan wat voor een sterktes en zwaktes de verschillende vormen van samenwerken.
    De maatschappelijke taak van het onderwijs wordt duidelijk in de eerste paar regels. Je geeft aan waar de school voor staat, voor onder andere differentiatie.

    Je geeft je rol aan als MLI'er, daarbij geef je aan dat netwerken belangrijk zijn voor de school. Het uitbreiden van het netwerk is daarbij noodzakelijk.

    Je voldoet aan het beoordelingskader. Daarbij heb je inzichtelijk gemaakt waar de school voor staat middels sterke en zwakke kanten.
    Je hebt ook in kaart gebracht hoe het intern en extern er uit ziet. Daarbij zou je bij bedreigingen wat meer extern gerichte factoren kunnen benoemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Gitty voor je duidelijke feedback. Ik zal nog eens nadenken over meer extern gerichte bedreigingen.

      Verwijderen
  2. Ik heb de uitleg van de SWOT aangepast n.a.v. de feedback van Gitty en Claske. Ik merk dat ik moeite heb met het vinden van de extern gerichte factoren. Wel heb ik wat meer verbanden gelegd tussen de verschillende onderdelen die genoemd zijn in de SWOT.

    BeantwoordenVerwijderen